Vanliga frågor
Behöver du snabba svar om våra post- och paketleveranser? Här har vi samlat de vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.
Allmänna Frågor
CityMail delar ut post och paket till över hälften av Sveriges hushåll. Det sker inom dessa postnummerserier:
- 100 -129, 131 – 199
- 200 – 269
- 341 18, 21 – 50, 60, 70, 80 – 85
- 400 – 449, 475
- 542 00 – 542 47, 542 72 – 542 -74, 542 85 – 542 88
- 545 00 – 545 35
- 620 – 624
- 630 – 649
- 700 – 711 , 713, 715 – 739
- 740 -741, 743 – 746, 749 – 769
- 821 00 – 821 51, 822 20 – 822 81,
- 823 20 – 823 82, 828 31 – 828 33
Om du vill veta mer om karriärmöjligheter kan du gå in på Jobba hos oss för att se om det finns några lediga tjänster. Dessutom går det alltid bra att skapa en profil och ladda upp ditt CV, vilket ökar dina chanser att bli kontaktad.
Vi delar ut post och paket från företag till både andra företag och privatpersoner inom CityMails områden.
Följ länken så kan du anmäla ny portkod.
Om Paketleveranser
CityMail levererar paket på helgfria vardagar mellan kl. 08.00-17.00. Du ser den förväntade leveransdagen i spårningslänken som skickats till dig via sms eller mejl. Om leveransdagen ändras, informerar vi dig direkt via samma kanal. CityMail erbjuder flera tjänster, inklusive leveranser till paketskåp och ombud dagen efter att vi tar emot paketet från e-handlaren. För hemleveranser finns två hastigheter: 1–2 dagar eller 1–4 dagar, beroende på vad e-handlaren väljer.
Paket delas ut till mottagare direkt i brevlådan/postfacket, i anslutning till ytterdörren eller i en påse på brevlådan. Därför rekommenderar vi att du först kontrollerar om paketet finns utanför dörren eller i brevlådan/postfacket innan du kontaktar oss. Om paketet trots allt saknas, vänligen kontakta Mottagarservice på mottagarservice@citymail.se eller ring 0771-40 60 40, så hjälper vi dig vidare.
Du behöver inte vara hemma för att ta emot paket. Vi lämnar det i brevlådan/postfacket, vid ytterdörren eller i en påse på brevlådan. Om vi inte kan leverera paketet vid din adress, kan du välja att få det till iBoxens paketskåp eller ett DHL-ombud. Görs inget val, skickar vi ett nytt leveransdatum för hemleveransen.
Vänligen kontakta e-handlaren, det företag där du gjorde din beställning, för vidare hjälp.
Vi kan tyvärr inte avboka en leverans. Kontakta e-handlaren direkt för att få hjälp.
Paket delas oftast ut till mottagaren direkt i brevlådan/postfack eller i anslutning till mottagarens ytterdörr. Vid dessa leveranser behövs ingen kvittens eller legitimationskontroll göras. Hämtas paketet ut från DHL-ombud behöver giltig legitimation uppvisas. Här går det även bra att hämta ut någon annans paket mot uppvisade av bådas giltiga legitimationer. Hämtas paketet ut från iBoxens paketskåp behöver Mobilt BankID användas. Här kan du dela ut behörighet så att någon annan kan hämta ut ditt paket. Gå in på iBoxens app och klicka på det aktuella paketet. Där finns en funktion där du skriver in telefonnumret till den personen du vill ska hämta ditt paket. Personen behöver ladda ner iBoxens app, registrera sig med sitt telefonnummer och legitimera sig med Mobilt BankID när de hämtar ut paketet.
- Du får ett besked att du har ett paket att hämta via sms och via iBoxens app.
- Ladda ned iBoxens app via App Store eller Google Play
- Klicka på ”Hitta boxen” för att se var den finns på kartan. Där ser du även foton på var den står.
- Gå till boxen och klicka på ”Hämta ut paket” och verifiera dig med BankID.
- Klicka på ”Öppna lucka”. Luckan öppnas, ta ditt paket. Stäng luckan.
Börja först med att kontrollera om innehållet är skadat eller om det bara är emballaget som blivit det. Skulle innehållet i paketet vara skadat behöver du kontakta e-handlaren, företaget där du gjorde din beställning, som i sin tur kontaktar CityMail för utredning.
Om tjänsten ”Paketskåp” eller ”Ombud” är tillgänglig för din leverans, kan du enkelt ändra leveranssätt via länken i sms-aviseringen. Du kan välja mellan iBoxens paketskåp och DHL-ombud.
Vi försöker alltid leverera paketet på beräknad leveransdag men ibland går det inte. Vi kommer uppdatera din spårningslänk med ny beräknad leveransdag. För vissa leveranser finns det även möjlighet att ändra leveranssätt vid en försening. Finns den möjligheten tillgänglig för din leverans kommer du kunna ändra ditt leveranssätt via länken du fått aviserad på sms/mejl.
Om Postleveranser
Om du har möjlighet får du gärna lämna posten till rätt mottagares brevlåda. Om detta inte är möjligt, kontakta gärna Mottagarservice på mottagarservice@citymail.se eller ring 0771-40 60 40, så hjälper vi dig vidare.
För att vi ska kunna dela ut din post till rätt adress rekommenderar vi att du gör en adressändring hos Svensk Adressändring och en flyttanmälan till Skatteverket. Om du flyttar utan att göra en adressändring och namnet saknas på dörren, kommer posten att skickas i retur till avsändaren.
Beställ eftersändning och lagring av post direkt hos Svensk Adressändring.
För att optimera våra utdelningsrundor har vi delat upp vår geografi i fyra olika delar. Detta innebär att vi besöker din adress i ett rullande schema på fyra helgfria vardagar. Vill du veta när vi besöker ditt område? Då kan du enkelt söka här:
För att slippa reklam eller gratistidningar, märk brevlådan eller brevinkastet med ”Nej tack till reklam” och/eller ”Nej tack till gratistidningar”. Trots detta får du adresserad direktreklam och samhällsinformation, som exempelvis meddelanden från statliga eller kommunala bolag, religiösa samfund och ideella föreningar. Denna information går inte att tacka nej till.
Vi delar post varje helgfri vardag under hela dagen. Vilken tid du får posten är beroende på om du ligger först på rundan eller mot slutet. Vill du veta om vi är i ditt område idag så kan du söka här:
Som mottagare av post så rekommenderar vi att du i första hand tar kontakt med avsändaren. Är det inte möjligt är du välkommen att kontakta Mottagarservice på mottagarservice@citymail.se eller ringa 0771 -40 60 40 så hjälper vi dig vidare.
Vi har tillstånd från Post- och Telestyrelsen att bedriva postverksamhet vilket innebär att vi har tillgång till nycklar och portkoder för att kunna fullfölja vårt uppdrag.
Om fastighetsägaren inte har meddelat oss om koden och vi inte kommer in i porten så har vi inte möjlighet att dela ut posten. Ansvaret ligger på fastighetsägaren att informera om byte av portkod.
Vi delar ut post varje helgfri vardag men däremot så besöker vi inte alla postnummer varje dag.
Här kan du se när vi besöker dig:
Nej, det går inte att avsäga sig post. Om du får post som du inte vill ha rekommenderar vi att du tar kontakt med avsändaren.
Hittar du inte svar på dina frågor ovan?
Vi vill hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt. Tveka inte att kontakta vår Mottagarservice för personlig hjälp och svar på dina frågor.