Vanliga frågor
Gillar du snabba svar? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om våra leveranser av post och paket. Om du inte hittar svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss
Allmänna Frågor
CityMail delar ut post och paket till över hälften av Sveriges hushåll. Det sker inom dessa postnummerserier.
- 100 -129, 131 – 199
- 200 – 269
- 341 18, 21 – 50, 60, 70, 80 – 85
- 400 – 449, 475
- 542 00 – 542 47, 542 72 – 542 -74, 542 85 – 542 88
- 545 00 – 545 35
- 620 – 624
- 630 – 649
- 700 – 711 , 713, 715 – 739
- 740 -741, 743 – 746, 749 – 769
- 821 00 – 821 51, 822 20 – 822 81,
- 823 20 – 823 82, 828 31 – 828 33
Du kan gå in på Jobba hos oss för att se om det finns några lediga tjänster. Det går alltid bra att skapa sig en profil och ladda upp ditt CV.
Vi delar ut post och paket från företag till andra företag och privatpersoner inom CityMails områden.
Följ länken så kan du anmäla ny portkod.
Om Paketleveranser
CityMail levererar paket helgfria vardagar mellan kl. 08.00-17.00. Du kan se förväntad leveransdag i den spårningslänk som du fått aviserad via sms/mejl. Skulle beräknad leveransdag förändras får du även information om det via sms/mejl. CityMail tillhandahåller flera olika tjänster. Leveranser till paketskåp och ombud sker dagen efter att CityMail får paketet från e-handlaren. De paket som levereras hem till dig har två olika hastigheter, antingen delas det ut på 1–2 dagar eller 1–4 dagar. Vilken hastighet ditt paket levereras med bestäms av e-handlaren.
Paket delas ut till mottagare direkt i brevlådan/postfack, i anslutning till ytterdörren eller i en påse på brevlådan. Kontrollera gärna om paketet finns utanför dörren eller i brevlådan/postfack innan du kontaktar oss. Om paketet saknas kontakta Mottagarservice på mottagarservice@citymail.se eller på 0771-40 60 40 så hjälper vi dig vidare.
Nej, du behöver inte vara hemma. Paket delas ut till mottagare direkt i brevlådan/postfack, i anslutning till ytterdörren eller i en påse på brevlådan. Kan vi inte dela ut paketet vid adressen kommer du få möjlighet att välja om paketet ska levereras till iBoxens paketskåp eller till ett DHL-ombud. Görs inget val kommer du få ett nytt leveransdatum för din hemleverans.
Vänligen kontakta e-handlaren, företaget där du gjorde din beställning.
Vi har ingen möjlighet att avboka en leverans. Ta kontakt med e-handlaren.
Paket delas oftast ut till mottagaren direkt i brevlådan/postfack eller i anslutning till mottagarens ytterdörr. Vid dessa leveranser behövs ingen kvittens eller legitimationskontroll göras. Hämtas paketet ut från DHL-ombud behöver giltig legitimation uppvisas. Här går det även bra att hämta ut någon annans paket mot uppvisade av bådas giltiga legitimationer. Hämtas paketet ut från iBoxens paketskåp behöver Mobilt BankID användas. Här kan du dela ut behörighet så att någon annan kan hämta ut ditt paket. Gå in på iBoxens app och klicka på det aktuella paketet. Där finns en funktion där du skriver in telefonnumret till den personen du vill ska hämta ditt paket. Personen behöver ladda ner iBoxens app, registrera sig med sitt telefonnummer och legitimera sig med Mobilt BankID när de hämtar ut paketet.
- Du får ett besked att du har ett paket att hämta via sms och via iBoxens app.
- Ladda ned iBoxens app via App Store eller Google Play
- Klicka på ”Hitta boxen” för att se var den finns på kartan. Där ser du även foton på var den står.
- Gå till boxen och klicka på ”Hämta ut paket” och verifiera dig med BankID.
- Klicka på ”Öppna lucka”. Luckan öppnas, ta ditt paket. Stäng luckan.
Börja först med att kontrollera om innehållet är skadat eller om det bara är emballaget som blivit det. Skulle innehållet i paketet vara skadat behöver du kontakta e-handlaren, företaget där du gjorde din beställning, som i sin tur kontaktar CityMail för utredning.
Om tjänsten ”Paketskåp” eller ”Ombud” finns tillgänglig för din leverans så kan du ändra ditt leveranssätt via länken du fått aviserad på sms. Du kan ändra leveranssätt till iBoxens paketskåp eller DHL-ombud.
Vi försöker alltid leverera paketet på beräknad leveransdag men ibland går det inte. Vi kommer uppdatera din spårningslänk med ny beräknad leveransdag. För vissa leveranser finns det även möjlighet att ändra leveranssätt vid en försening. Finns den möjligheten tillgänglig för din leverans kommer du kunna ändra ditt leveranssätt via länken du fått aviserad på sms/mejl.
Om Postleveranser
Om du har möjlighet får du gärna lämna posten till rätt mottagares brevlåda. Har du ingen möjlighet till det får du gärna kontakta Mottagarservice på mottagarservice@citymail.se eller ringa 0771- 40 60 40 så hjälper vi dig vidare.
För att vi skall kunna dela din post till rätt adress så rekommenderar vi dig att göra en adressändring hos Svensk Adressändring och en flyttanmälan till Skatteverket. Om du flyttar utan att göra en adressändring och namnet saknas på dörren så kommer din post att skickas i retur till avsändaren.
Eftersändning och lagring kan beställas hos Svensk Adressändring
För att optimera utdelningsrundor så har vi delat upp vår geografi i fyra olika delar. Det innebär att vi besöker din adress i ett rullande fyra dagarsschema under helgfria vardagar. Om du vill se när vi besöker ditt område kan du söka här:
För att inte få reklam eller gratistidningar så behöver du märka upp med ”Nej tack till reklam” och/eller ”Nej tack till gratistidning på din brevlåda/brevinkast.
Du kommer fortfarande få adresserad direktreklam och oadresserad post som klassas som samhällsinformation. Exempel på information är från statliga/kommunala bolag, religiösa samfund och ideella föreningar. Denna information går inte att tacka nej till.
Vi delar post varje helgfri vardag under hela dagen. Vilken tid du får posten är beroende på om du ligger först på rundan eller mot slutet. Vill du veta om vi är i ditt område idag så kan du söka här:
Som mottagare av post så rekommenderar vi att du i första hand tar kontakt med avsändaren. Är det inte möjligt är du välkommen att kontakta Mottagarservice på mottagarservice@citymail.se eller ringa 0771 -40 60 40 så hjälper vi dig vidare.
Vi har tillstånd från Post- och Telestyrelsen att bedriva postverksamhet vilket innebär att vi har tillgång till nycklar och portkoder för att kunna fullfölja vårt uppdrag.
Om fastighetsägaren inte har meddelat oss om koden och vi inte kommer in i porten så har vi inte möjlighet att dela ut posten. Ansvaret ligger på fastighetsägaren att informera om byte av portkod.
Vi delar ut post varje helgfri vardag men däremot så besöker vi inte alla postnummer varje dag.
Här kan du se när vi besöker dig:
Nej, det går inte att avsäga sig post. Om du får post som du inte vill ha rekommenderar vi att du tar kontakt med avsändaren.
Vill du komma i kontakt med oss?
Vi vill hjälpa dig så fort som möjligt. Enklast så fyller du i formuläret nedan eller tar kontakt direkt med Mottagarservice